Hrabri telefon za roditelje: Evo o čemu se najčešće raspituju

Foto: Sandra Simunovic/PIXSELL
Foto: Sandra Simunovic/PIXSELL
O Hrabrom telefonu najčešće pričamo u kontekstu pružanja pomoći djeci. Ova nevladina udruga, podsjetimo, već 20 godina putem posebne telefonske linije pruža pomoć djeci.

Manje je, međutim, poznato da Hrabri telefon ima i liniju namijenjenu roditeljima, koja je u funkciji već pune četiri godine. Kao i na liniji za djecu, s njima razgovaraju isključivo stručnjaci, odnosno osobe koje studiraju ili su završile psihologiju, socijalni rad ili Edukacijsko rehabilitacijski fakultet i potom prošle temeljitu edukaciju.

Na ovoj liniji pružaju im podršku i savjete iz područja roditeljstva, poboljšanja komunikacije s djetetom, prepoznavanja i simptomatologije zlostavljanja i zanemarivanja djeteta, kao i savjete iz svih područja vezanih uz zaštitu djetetovih potreba i prava, ali i odgovornosti. Razgovori su povjerljivi, linija je besplatna i anonimna, a poziv se ne pokazuje na ispisu, odnosno telefonskom računu.

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Kako u razgovoru za Prvi.hr ističe predsjednica udruge Hrabri telefon Hana Hrpka, ova je linija otvorena jer su od samih početaka rada Hrabrog telefona roditelji i druge odrasle osobe zabrinute za djecu kontinuirano nazivale telefon.

“Oni su zapravo uvijek činili visok udio pozivatelja, oko 40 posto. Najčešće zovu majke, zatim očevi, djedovi i bake, susjedi, odgajatelji, učitelji. Roditelji zovu uglavnom vezano uz odnos s djetetom. Najviše su to roditelji adolescenata, a najučestalije žele zadržati dobar odnos ili su zabrinuti zbog promjena u ponašanju djeteta”,  kaže Hrpka.

Kako dodaje, u sljedećoj je kategoriji razvod, a odrasle ponajviše zanima kako reći djetetu da se roditelji rastaju i kako ga zaštititi da što bolje prođe proces prilagodbe.

Ujedno, zovu zbog zabrinutosti jer se dijete povlači u sebe, pokazuje promjene u prehrambenim navikama i spavanju ili ako pak sumnjaju da je izloženo nasilju.

“Tema nasilja dosta je aktualna na Hrabrom telefonu. Naša linija je savjetodavnog tipa i  najvažnije nam je u miru porazgovarati s osobom, vidjeti što se događa, na što sumnjaju, jesu li već nešto poduzeli, jesu li bili kod stručnjaka i kako se osjećaju u cijelom tom procesu”, ističe Hrpka.

Pojašnjava i da su ponekad roditelji jako uznemireni pa je fokus razgovora na njihovim emocijama. “Sugeriramo im da budu u kontaktu s djetetom, da što više razgovaraju s njim, upućujemo ih na nadležne službe, sve ovisno o tome zbog čega zovu. Imamo izvrsnu suradnju s centrima za socijalnu skrb i policijskim odsjekom za maloljetničku delinkvenciju. Ako se osoba ne želi sama obratiti institucijama, može i Hrabri telefon poslati anonimnu obavijest o sumnji na zlostavljanje djeteta”, kaže predsjednica Hrabrog telefona.

Foto: Pixabay - Ilustracija
Foto: Pixabay – Ilustracija

Policiju, navodi, kontaktiraju u slučaju suicidalnih poziva ili akutnog nasilja. Ako je pozivatelj u tom trenutku u opasnosti ili im se tako čini iz razgovora, najavljuju mu da će s druge linije zvati policiju.

No, takve su situacije u razgovoru s odraslim osobama vrlo rijetke, a kada su u pitanju djeca suglasnost za daljnji korak od njih ne traže jer im je, kaže Hrpka, u takvim trenucima važnije spasiti im život nego sačuvati dobar odnos.

“Sjećam se situacije kada me nazvalo dijete i kasnije dalo telefon mami. Ispostavilo se da su se oboje sklonili od akutnog nasilja koje se događalo. Oni su se sklonili u jednu prostoriju, a ja sam s druge linije zvala policiju. Bilo je u pitanju nasilje u obitelji”, prisjeća se.

Do sada su u ovoj godini poslali 40-ak sumnji na zlostavljanje, a porast u broju poziva u odnosu na prošle godine primjećuju oko problematike cyberbullinga i zabrinutosti roditelja oko interneta i telefona koje djeca koriste.

Dok im se djeca mogu obratiti na broj 116 111, roditelji ih, pozivaju iz udruge, mogu nazvati na 0800 0800, radnim danom od 9 do 20 sati. Također, mogu im se obratiti i putem emaila [email protected], foruma na web stranici www.cybermed.hr ili pak chata putem web stranice hrabritelefon.hr.