Pripazite što jedete, kalorije su posvuda

Foto: Jasmin Schreiber/Unsplash

Usvojiti načela dobre i uravnotežene prehrane kako bismo održavali težinu ne znači samo smanjiti unos kalorija – važnije od samog smanjenja kalorija je osvijestiti kakve su te kalorije.

The British Nutrition Foundation izdala je program “quality calorie”, kako bi potaknula ljude da pogledaju tablice nutritivnih vrijednosti koje se danas nalaze na gotovo svim proizvodima.

Foto: Rachel Gorjestani/ Unsplash

Program je potaknut inicijativom Javnog zdravstva Engleske (Public Health England) koje je u unosu prekomjernih kalorija vidjelo glavni problem pretilosti te je izdalo smjernice kako to spriječiti, prenosi BBC.

Prije svega navode da treba izračunati, za svakog posebno, potrebnu dnevnu količinu kalorija. Ženama je obično potrebno oko 2000, a muškarcima 2500 kalorija. Javno zdravstvo savjetuje 400 kalorija za doručak, 600 za ručak i 600 za večeru te ostalo za nekoliko zdravih pića ili zalogaja.

Napominju da trebamo obratiti pozornost na ambalažu hrane, na kojoj je obično navedena nutritivna vrijednost, kao i na oznaku low calorie koja ipak ne mora značiti da se radi o zdravijem izboru.

Low calorie znači da porcija hrane sadrži 40 kalorija ili manje, odnosno 20 kalorija u 100 ml pića.

Još jednu oznaku koja može djelovati zbunjujuće, ‘zero’, proizvođaći koriste ako proizvod ima par kalorija više od 10 kalorija. Tako limenka nekog zero gaziranog pića ima oko 10 kalorija. To je malo, ali se ipak broji. Malo kalorija ne čini ga ispravnijim izborom od 30 grama mrkve.

Foto: Peter Wendt/Unsplash

Još jedan “prehrambeni pojam” koji unosi mnogo nedoumica je pojam “praznih kalorija”, a odnosi se na hranu bogatu šećerom, ali bez imalo hranjivih vrijednosi. Primjer za to su lizalice koje, kao i jedna jabuka, sadrže oko 45 kalorija, s tom razlikom što lizalica nema hranjivih tvari.

“Skrivene kalorije” odnose se na hranu ili piće koje imaju više kalorija nego što većina ljudi misli. Najbolji primjer za to je voćni jogurt. Naravno da bismo i njih trebali izbjegavati i zamijeniti ih jednako kaloričnim zamjenama s više hranjivih tvari.

Još je jedan “skriveni” način na koji možemo “skupiti” kalorije. Oko četvrtine kalorija koje dnevno unesemo dolazi od hrane ili pića što ih konzumiramo izvan svog doma. Coffee latte ima 78 kalorija jer sadži polumasno mlijeko, ali ako ima neke dodatke, poput nekog slatkog sirupa, broj kalorija se udvostručuje.

Foto: Di Bella Coffe

Prema savjetima engleskoga javnog zdravstva,  trebali bismo usvojiti prehranu s puno voća i povrća, hranu od integralnog brašna, cjelovitu rižu i tjesteninu, nešto proteina od mesa, ribe, mliječnih proizvoda ili mahunarki, nešto masnoća. U hranu koju trebamo izbjegavati spadaju šećerna, gazirana pića, alkoholna pića, slatke žitarice za doručak, kolači, keksi i peciva.

Za zdravi gubitak težine savjetuju reduciranje dnevno unesenih kalorija za 500-600.